• بروزرسانی: سه شنبه 26 تير 1403
شعار روز جهانی هواشناسی در سال 2024: خط مقدم اقدام اقلیمی
به آب اندازی "بویه ی موج نگار هواشناسی"
تاریخ انتشار: 1401/6/10

به مناسبت گرامیداشت هفته ی دولت "بویه ی موج نگار هواشناسی"، به آب انداخته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان هرمزگان، امروز پنجشنبه دهم شهریور ماه جاری "بویه ی موج نگار هواشناسی" با حضور دکتر رنجبر، مدیرکل هواشناسی استان و برخی مدیران ارشد استان هرمزگان و شهرستان قشم در موقعیت حد فاصل آب های بندرعباس و جزایر قشم و هرمز به آب انداخته شد.

دکتر رنجبر در این آئین، ضمن تبریک هفته دولت به تشریح قابلیت های "بویه ی موج نگار هواشناسی" پرداخت و  تصریح نمود: بویه، یک ایستگاه هواشناسی دریایی شناور است که پارامترهای دریایی مانند، طول موج، ارتفاع موج، فرکانس و پریود موج و دمای آب، جهت و سرعت جریان آب دریا و همچنین پارامترهای جوی همچون سمت و سرعت باد را به طور خودکار اندازه گیری نموده و قادر به انتقال دیتا به هواشناسی استان می باشد.

مدیر کل هواشناسی استان هرمزگان در ادامه افزود: این سامانه قادر به تولید، انتقال و مانیتورینگ داده های دریایی، شامل شاخص های موج و دمای آب و همچنین پارامترهای جوی نیز می باشد.

وی افزود: کاربرد این داده ها به صورت فوری در تعیین وضعیت جوی دریا و پس از  آنالیز در پیش بینی وضعیت جوی و دریایی است که مورد استفاده ی فعالان حوزه ی دریا از جمله، دریانوردان، صیادان، گردشگران و حمل و نقل دریایی قرار می گیرد.

دکتر رنجبر در پایان با تقدیر و تشکر ویژه از حمایت های سرکار خانم دکتر تاجبخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور در تامین اعتبار این پروژه، اظهار داشت: میزان سرمایه گذاری در این پروژه، از محل اعتبارات ملی، مبلغ بیست و پنج میلیارد ریال جهت خرید" بویه ی موج نگار هواشناسی" می باشد  که توسط سازمان هواشناسی کشور تامین گردیده است.

لازم به ذکر است در این آئین همچنین معاون فنی شبکه دیدبانی و مدیریت بحران، رئیس اداره شبکه ی دیدبانی، رئیس و کارشناس اداره فنی، رئیس اداره هواشناسی قشم، روابط عمومی وجمعی از مدیران ارشد و هرمزگان و شهرستان قشم نیز حضور داشتند.

 

1000 کاراکتر باقیمانده